Isabelle Van der Veken (Open Lede) en Daisy De Grauwe (De Coöperatie) namen in maart het initiatief om over de partijgrenzen heen te werken aan menstruatiearmoede.

An Van Wesemael (N-VA), An-Sofie D’Hondt (Groen), Yoni Van Der Cruyssen (Groen), Geertrui Van De Velde (CD&V), Katinka Pottie (De Coöperatie) en Stijn Wille (Open Lede) gingen hier enthousiast op in.

Vanuit de werkgroep willen we inzetten op verschillende aspecten. Gaande van het dubbele taboe rond het thema doorbreken, sensibilisering, het bespreekbaar stellen van menstruatieschaamte, tot mee onze schouders zetten onder initiatieven op onze gemeente om iedereen toegang te geven tot de noodzakelijke producten. Want zeg nu zelf, iedereen vindt het evident dat in alle toiletten wc-papier voorzien is, waarom dan ook geen maandverband en/of tampons ter beschikking stellen?

Geen betere dag dan 28 mei 2021 om onze inzamelactie op te starten. Die dag is het wereldmenstruatiedag.

Menstruatiearmoede is belast met een dubbel taboe: menstruatieschaamte en schroom over gebrek aan geld.

Ook in Lede is menstruatiearmoede een onderbelicht probleem.

School- en werkdagen missen, zorgt ervoor dat vrouwen geïsoleerd geraken. Dat heeft een grote impact op hun sociaal en mentaal welzijn.

Het is hoog tijd dat we menstruatiearmoede en -schaamte aankaarten. Hiermee zetten we slechts de eerste stap. We willen ook de scholen, de adviesraden en alle andere betrokken spelers betrekken om drie pijlers te realiseren, nl. gendergelijkheid, zorgzaamheid, duurzaamheid.

Doe je boodschappen en doneer een pakje maandverband, tampons of herbruikbare menstruatieproducten in onze inzamelbox die je kan vinden bij op verschillende locaties in onze gemeente.

Deze worden herverdeeld aan wie er nood aan heeft. Dit gebeurt via bestaande initiatieven als vzw’s, scholen en organisaties waaronder het SMC en de Kunstacademie.

• AD Delhaize Lede, Wichelsesteenweg 192c
  • Carrefour Market Lede, Markt 34